Biblia očami vedy

I. A. Kryveľov

Biblia očami vedy

Z ruského originálu Biblija: istoriko-kritičeskij analiz, ktorý vydal Politizdat, Moskva 1982, preložil Juraj Zelman.


OBSAH

  • Úvod

    Obsah a štruktúra biblie
    „Kniha kníh“?
    Dva možné prístupy k vedeckému skúmaniu biblických kníh

  • 1. kapitola

    Hlavné etapy v histórii biblie. Starý zákon
    Prístupy kresťanskej a židovskej cirkvi k histórii Starého zákona a ich neúspech
    Prorocké a poučné knihy. Kanonizácia a úpravy Starého zákona
    Nútené ústupky

  • 2. kapitola

    Hlavné etapy v histórii biblie. Nový zákon
    Problémy datovania novozákonných kníh
    Najstaršia kniha Nového zákona – Apokalypsa
    Listy apoštolské
    Skutky apoštolské a evanjeliá. Kanonizácia Nového zákona

  • 3. kapitola

    Biblické predstavy o bohu a vesmíre
    Monoteizmus, alebo polyteizmus?
    Ľudský obraz a podoba boha
    Nebo, zem, peklo
    Stvorenie sveta a človeka

  • 4. kapitola

    Biblia a historické dianie
    Judaistická koncepcia dejín
    Kresťanská koncepcia dejín
    Biblia a aktuálne spoločenské problémy

  • 5. kapitola

    Historické a fantastické prvky v biblických knihách
    História a mýtus
    Historické a fantastické prvky v Starom zákone
    Historické a fantastické prvky v Novom zákone
    Pokusy o „zladenie“ histórie a mýtov

  • 6. kapitola

    Morálne ponaučenie biblie
    Desať prikázaní. Nezabiješ!
    Nepokradneš, nepožiadaš, nezosmilníš!
    Etika Kázne na hore
    Existuje biblická morálka?

  • 7. kapitola

    Dešifrovanie zmyslu božského zjavenia
    Alegorická metóda a iné neverbálne metódy exegézy
    Problémy s „ťažkými miestami“ biblie. Postoje neprekonateľného konzervativizmu
    Nedobrovoľné tápanie po tŕnistých cestách modernizácie

  • 8. kapitola

    Ultraľavicová frakcia modernistickej exegézy
    Cirkevná ľavica
    Boj o bibliu zbavenú mýtov
    „Kacír“ Hans Küng o biblii
    Reakcia cirkvi na ultraľavicový výklad biblie

  • Niekoľko slov na záver

Humanisti.sk

 

6. kapitola

Morálne ponaučenia biblie

Biblické knihy z rôznych dôvodov uvádzajú mnohé návody na správanie človeka v osobnom a spoločenskom živote. V dvoch prípadoch sa tieto návody podávajú v súhrnnej podobe: v dekalógu (v desiatich prikázaniach) a v morálnych príkazoch evanjeliovej Kázne na hore.

Desať prikázaní. Nezabiješ!

Po odchode z Egypta, ako rozpráva Starý zákon, prišli izraeliti pod vedením Mojžiša k hore Sinaj, kde ich už čakal boh Jahve. Boh si zavolal k sebe Mojžiša a dal mu mnoho veľmi podrobných a dôležitých príkazov, ktoré Mojžiš „rozpovedal ľudu“, keď zišiel dolu. Z týchto príkazov bolo najdôležitejších desať prikázaní, ktoré tvoria jadro etického systému judaizmu a po novozákonných úpravách i kresťanstva, keďže ono prevzalo Starý zákon.

Prvé štyri prikázania v podstate nesúvisia s morálkou a vyžadujú uctievať jediného boha Jahveho, zakazujú zhotovovať „bôžikov“ a iné modly, prikazujú svätiť sobotu. Piatym prikázaním sa začínajú mravné ponaučenia:

„Cti otca svojho a matku svoju, aby si dlho žil na zemi, ktorú ti dá Pán, Boh tvoj.“ (Ex, 20:12)

Ďalšie prikázania sú vyjadrené takto:

„Nezabiješ!
Nezosmilníš!
Nepokradneš!
Nepreriekneš krivého svedectva proti blížnemu svojmu!
Nepožiadaš domu blížneho svojho, ani nepožiadaš manželku blížneho svojho, ani sluhu jeho, ani slúžku jeho, ani vola, ani osla, ani ničoho, čo blížneho tvojho je!“ (Ex, 20:13 – 17)

Keď Mojžiš oznámil ľudu všetky božie príkazy, Jahve ho opäť pozval na horu spolu s Áronom, Nadabom, Abiom a sedemdesiatimi „zo starších Izraela“, kde sa im osobne zjavil; potom zostal s bohom iba Mojžiš a strávil s ním „štyridsať dní a štyridsať nocí“. Boh ho poučoval, ako urobiť svätyňu, skiniu (svätostánok), archu, stôl, svietnik, prikrývky, závesy atď., aké majú byť kňazské rúcha; všetky tieto príkazy zaberajú v knihe Exodus viacero kapitol.

Na záver dal boh Mojžišovi „dve kamenné tabule, popísané prstom Božím“ (Ex, 31:18).

No kým boh odovzdával Mojžišovi príkazy na hore Sinaj, dole na jej úpätí sa prihodili strašné veci. Izraelský ľud prinútil Árona, aby urobil zlaté teľa, a začal ho uctievať. Boh Jahve sa o tom, samozrejme, okamžite dozvedel a chcel vykynožiť celý národ, napokon však vyslyšal Mojžišove prosby a rozkázal mu potrestať hriešnikov. Mojžiš zišiel dolu, kde

„ho pochytil hnev, odhodil z rúk tabule a roztrieskal ich na úpätí vrchu“ (Ex, 32:19)

Potom rozkázal levitom potrestať tých, čo sa rúhali bohu a tí pozabíjali „do tritisíc mužov“ (Ex, 32:28).


1 Grec, G.: Istoria jevrejev s drevnejšich vremen do nastojaščego. Odessa 1906, t. 1, s. 81 – 82.
2 Tamže, s. 73 – 74.
3 Lopuchin, A. P.: Biblejskaja istorija pri svete novejšich issledovanij i otkrytij. Vetchij zavet, t. 1, s. 876.
4 Tamže, s. 877.
5 Pozri Andrejev, L.: Povesti i rasskazy. Moskva 1957, s. 473 – 497.
6 V skrátenej forme uvádza blahoslavenstvá aj Evanjelium Lukáša (6. kapitola).
7 Traditio – Krisis – Renovatio aus theologischer Sicht. Marburg 1976, s. 10.
8 Tamže, s. 11.
9 Tamže, s. 13.
10 Tamže, s. 17.
11 Duchovný pastier, 1967, č. 7, s. 157.
12 Pozri Traditio – Krisis – Renovatio aus theologischer Sicht. Marburg 1976, s. 18.
13 Tamže, s. 17.
14 Lazerre, L.: Revolution ohne Gewalt. Wien 1968, s. 69.
15 Frank, S.: Svet vo ťme, ili opyt christianskoj etiki i sociaľnoj filosofii. Paríž 1949, s. 227.
16 Houlden, L. L.: Ethics and New Testament. Harmondsworth 1973, s. 24.
17 Tolstoj, L. N.: Sobrannyje sočinenija v 20-ti tomach. Moskva 1965, t. 12, s. 222 – 223.
18 Pozri Der Spiegel, 1979, N. 16, s. 18.
19 Kleines Bibellexikon. Konstanz 1976, s. 102 – 103.
20 Bulgakov, S.: Svet nevečernij. Sergijev Posad 1917, s. 47.
21 Tamže.
22 Tamže.
23 Frank, S.: cit. dielo, s. 236.
24 Tamže, s. 241.
25 Tamže, s. 242.


Historické a fantastické prvky v biblických knihách

OBSAH

Dešifrovanie zmyslu božského zjavenia